Artikels

Cyberpunk heeft een reboot nodig

Ryan Zickgraf

—23 juni 2021

Cyberpunk stond ooit bekend als een belangrijk genre van antikapitalistische fictie. Vandaag is het gereduceerd tot een coole retro-esthetiek, zoals de videogame Cyberpunk 2077 bewijst.

Wie denkt dat ironie dood en begraven is, hoeft alleen maar de recente tweet van Elon Musk over Cyberpunk 2077 te lezen:

“Ik koos voor Nomad, waardoor het spel traag op gang kwam, maar het tempo stijgt snel”, antwoordde hij toen hem werd gevraagd of hij in december het langverwachte videospel van de Poolse studio CD Projekt Red had kunnen spelen.

Volgens de voorgeschiedenis van het spel zijn Nomads voormalige loonslaven die de laan uitgestuurd werden en noodgedwongen door de woestenij van de wereld moeten zwerven, net als de berooide woestijnbewoners van Mad Max. Mijn eigen Nomad, een schurk met een ruwe stem die luistert naar de naam “V”, is een man in de marge die probeert op te klimmen in de gelederen van de schaduweconomie van Night City — de onofficiële hoofdstad van het neonverlichte hellegat Cyberpunk.

Dat Musk zich probleemloos kan inleven in de rol van een scharrelaar in een virtuele dystopie terwijl hij in het echte leven met het oog op nog meer rijkdom arbeiders ontslaat omdat ze een vakbond hebben opgericht, bewijst eens te meer dat cyberpunk aan een reboot toe is. Wat ooit een belangrijk genre van antikapitalistische fictie was, is grotendeels gereduceerd tot een coole retro-esthetiek die ‘s werelds op één na rijkste man zich met gemak heeft toegeëigend om lelijke, op Blade Runner geïnspireerde pick-up trucks op de markt te brengen voor nostalgische Generatie-X’ers.

Sorry, dit artikel is alleen voor leden. Inschrijven of Login als u al een account hebt.